علت خارش سر و نحوه درمان در خانه | درمان های دارویی و گیاهی خارش سر

علت خارش سر و نحوه درمان در خانه


علت خارش سر و نحوه درمان در خانه را برایتان شرح خواهیم داد .اگر مدام سر خود را به دلیل خارش پوست سر می‌خارانید، می‌تواند چیزی بیش از شوره سر باشد.
علت خارش سر و نحوه درمان در خانه 
آیا با خارش پوست سر مبارزه می کنید؟ مقابله با این وضعیت می تواند ناامید کننده و ناراحت کننده باشد. علائم و دلایل زیادی برای خارش پوست سر وجود دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت. مراقبت از پوست سر مهم است، زیرا موهای سالم از یک پوست سر سالم می آید. با
سایت آندیا فلاح همراه باشید تا علت خارش سر و نحوه درمان در خانه و درمان های دارویی و گیاهی خارش سر را برایتان شرح دهیم.
خارش پوست سر چیست؟
پوست سر ما مانند بقیه بدن ما پوست است، اما ویژگی های آن منحصر به فرد است. حاوی فولیکول های موی بیشتر، غدد چربی بیشتر و میکروبیوم خاصی است که پوست سر را مستعد برخی مشکلات پوستی می کند. تنها یک سانتی‌متر مربع از پوست سر ما می‌تواند توسط یک میلیارد میکروارگانیسم از جمله باکتری‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌ها زندگی کند و میکروبیوم را پیچیده کند. میکروبیوم پوست سر می تواند تحت تأثیر pH، دما، رطوبت و محتوای سبوم منحصر به فرد فرد قرار گیرد. عوامل خارجی مانند محیط، سبک زندگی و استفاده از لوازم آرایشی نیز ممکن است در این امر نقش داشته باشند. به همین دلیل است که برای حفظ تعادل میکروبیوم باید از محصولات مخصوص پوست سر استفاده کنید.
خارش پوست سر و تشخیص دلیل آن می تواند چالش برانگیز باشد زیرا گاهی اوقات هیچ شواهد قابل مشاهده ای از تحریک روی پوست سر وجود ندارد. "خارش" یک احساس ناخوشایند است که میل به خاراندن را برمی انگیزد. یک مطالعه نشان داد که این یک بیماری شایع است و 25٪ از شرکت کنندگان خارش پوست سر را گزارش کردند.
علائم خارش پوست سر
خارش پوست سر به خودی خود علامت بیماری های زمینه ای مانند درماتیت سبورئیک، شوره سر، درماتیت تماسی، پسوریازیس پوست سر و موارد دیگر است. احساس خارش اغلب به صورت گزگز، سفتی، سوزش و حتی درد توصیف می شود. خارش نیز می تواند با لمس پوست سر یا مو بدتر شود. عواملی در پوست مانند هیستامین، گیرنده های حسی و رشته های عصبی در ایجاد خارش در پوست سر نقش دارند. خارش پوست سر می تواند با قرمزی، ضایعات یا پوسته پوسته شدن پوست سر همراه باشد یا هیچ نشانه قابل مشاهده ای از تحریک وجود نداشته باشد.
شایع ترین علت خارش پوست سر، درماتیت سبورئیک است، یک بیماری التهابی پوستی که در مناطقی از پوست با غدد چربی زیاد رخ می دهد. این وضعیت ناشی از فعل و انفعالات بین پوست سر، سبوم، قارچ مالاسزیا و سیستم ایمنی پوست است.
شوره سر شکل خفیفی از درماتیت سبورئیک است که در پوست سر ایجاد می شود. تحقیقات نشان داده است که تغییرات در میکروبیوم باکتری به دلیل عدم تعادل بین گونه های باکتریایی یا قارچی در تشکیل شوره سر نقش دارد. علائم رایج شوره سر شامل پوسته پوسته شدن، خارش، سفتی یا احساس سوزش در پوست سر است.
خشکی پوست سر نیز باعث خارش می شود و ویژگی های مشابه شوره سر دارد، اما به دلیل کمبود سبوم، سد طبیعی پوست سر و مرطوب کننده ایجاد می شود. شستن بیش از حد موها و استفاده از شامپوهای حاوی مواد سولفات خشن می تواند روغن طبیعی مو را از بین ببرد و باعث خشکی مو شود. تغییرات آب و هوا می تواند باعث خشکی پوست سر شود، به ویژه آب و هوای خشک که در آن کمبود رطوبت وجود دارد. علائم خشکی پوست سر شامل خارش، پوسته پوسته شدن و احساس سفت شدن در پوست سر است. اگزما یکی دیگر از بیماری های پوستی خشک است که می تواند باعث خارش پوست سر شود که اغلب در اثر شامپوهای خشن، استرس و آب و هوای خشک ایجاد می شود.
یکی دیگر از علل شایع خارش پوست سر، پسوریازیس است، یک بیماری با واسطه سیستم ایمنی که باعث التهاب در بدن می شود. علائم قابل مشاهده شامل پلاک ها و پوسته های برجسته روی پوست است که معمولاً در پوست سر، آرنج و زانو دیده می شود. پوست معمولی بعد از حدود یک ماه از بین می‌رود، اما با پسوریازیس، سلول‌های پوست پس از سه تا چهار روز می‌ریزند و روی سطح پوست جمع می‌شوند. پلاک ها می توانند روی پوست سر، خط مو، پیشانی، پشت گردن و اطراف گوش ظاهر شوند. علاوه بر پلاک، علائم شامل خارش، و پوسته پوسته شدن است.
درماتیت تماسی یکی دیگر از علل شایع خارش پوست سر است که در نتیجه آلرژن هایی مانند عطر و مواد نگهدارنده موجود در محصولات مو ایجاد می شود. رنگ مو یکی دیگر از مواد حساس کننده رایج در کنار شوینده های موجود در شامپوها است. علائم شامل خارش، خشکی پوست سر، سوزش و قرمزی است.
درماتیت آتوپیک، که به آن پوست سر حساس نیز گفته می شود، شبیه درماتیت تماسی است زیرا توسط محرک های موجود در محصولات ایجاد می شود. علائم پوست سر حساس شامل خارش، سوزش، سوزن سوزن شدن یا خارش در هنگام قرار گرفتن در معرض عوامل خارجی یا هورمونی است. یک مانع پوستی تغییر یافته، پوست سر را مستعد حساسیت می کند. افرادی که پوست حساس و سایر نواحی بدن مانند صورت دارند معمولاً پوست سر حساس را نیز تجربه می کنند.
محصولات مو همچنین اغلب می توانند مقصر خارش پوست سر باشند، حتی برای کسانی که پوست سر حساسی ندارند. برخی از ژل ها می توانند باعث ایجاد پوسته پوسته روی مو شوند که می تواند به پوست سر ختم شود و باعث خارش شود. موس ها، اسپری های مو و شامپوهای خشک حاوی الکل دناتوره شده می توانند پوست سر و مو را خشک کنند. مگر اینکه محصولی برای استفاده روی پوست سر طراحی شده باشد، باید از استفاده مستقیم محصولات مو روی پوست سر خودداری کنید. تکنیک هایی مانند خراشیدن و "شل کردن" موهای بالای سر در حوله مو می تواند باعث شود محصولات روی پوست سر قرار گیرند. بدون پاکسازی مناسب، محصول می تواند در طول زمان ایجاد شود که به خارش، پوسته پوسته شدن و گرفتگی فولیکول های مو کمک می کند.
درمانهای خانگی خارش پوست سر
حفظ سلامت پوست سر برای داشتن موهای سالم و جلوگیری از ایجاد شرایط پوست سر ضروری است. از بین بردن و جلوگیری از تجمع محصولات و روغن روی پوست سر باعث شفافیت آن می شود و محیطی را برای رشد موی سالم ایجاد می کند. داشتن یک میکروبیوم متعادل و سد محافظ پوستی از التهاب و خارش پوست سر جلوگیری می کند.

تغییر شامپو 
اولین قدم در کم کردن خارش پوست سر، تغییر شوینده موهاست. امکان دارد پوست شما به یک شامپو حساسیت داشته باشد. موقع خرید شامپو و دیگر محصولات مراقبت پوست و مو، به‌دنبال مدلی باشید که بوی کمتری داشته باشد یا مناسب پوست‌های حساس باشد.می توانید از شامپو ضد خارش سر نیز استفاده کنید.
شانه کردن 
موها را به‌صورت منظم و خیلی آرام شانه کنید. شانه کردن باعث ترشح چربی از پوست سر و پخش آن به تمام قسمت‌های پوست سر و موهاست. شانه شخصی خود را داشته باشید و آن را همواره تمیز نگه دارید. در کنار شانه، خشک کردن موها بعد از استحمام نیز نکته مهمی است که شاید تا به حال به آن توجه نکرده باشید. موهای خیس و ماندن آن‌ها برای مدت طولانی روی سر، باعث خارش پوست سر خواهد شد. موها را بعد از حمام با حرارت نه خیلی زیاد، خشک کنید.
استرس و اضطراب
 استرس یکی از عواملی است که باعث خارش پوست سر می‌شود. سعی کنید در مواقع اضطراب، با نوشیدن آب یا دوش گرفتن، مدیتیشن یا مشاوره، استرس را از خود دور کنید. آرامش کلید درمان بسیاری از مشکلات بدن است.
تغذیه مناسب
 هنگامی که از خارش پوست سر رنج می‌برید، در مصرف مواد غذایی آلرژی‌زا و محرک، دقت کنید. کافئین، ادویه‌هایی مانند فلفل، زنجبیل و دارچین، لبنیات، شکر و الکل را تا زمان قطع خارش از برنامه غذایی خود حذف کنید.
درمان های دارویی و گیاهی خارش سر 

روغن درخت چای 
روغن درخت چای، خاصیت ضد التهابی دارد. استفاده از این روغن برای ماساژ پوست سر، به کم شدن خارش این قسمت کمک می‌کند. چند قطره روغن چای را روی پوست سر بمالید و به آرامی ماساژ دهید. سپس بعد از گذشت چند ساعت آن را بشویید. روغن چای را می‌توان به شامپو هم اضافه کرد. 
روغن نارگیل
روغن نارگیل علاوه بر چرب نگه داشتن سطح پوست و کم کردن خارش، در تقویت و رشد موها نیز موثر است. روغن نارگیل را بعد از گرم کردن به پوست سر ماساژ دهید و بعد از چند ساعت با شامپو بشویید.
روغن کنجد
روغن کنجد مانع خشک شدن پوست سر شده و خارش را متوقف می‌کند. روغن کنجد خواص بسیار زیادی در تقویت مو از بین بردن شپش هم دارد. مقداری روغن کنجد را گرم کرده و قبل از خواب روی پوست سر ماساژ دهید و روز بعد با شامپو بشویید.
آلوئه‌ورا
ژل آلوئه‌ورا را از درون برگ‌های آن خارج کرده و روی پوست سر ماساژ دهید. این کار را برای پوست صورت هم و سایر قسمت‌های بدن هم می‌توان انجام داد. آلوئه‌ورا خواص ضد التهابی دارد. سطح سر را مرطوب کرده و سلول‌های مرده و قدیمی را از بین می برد.
آبلمیو
آبلمیو خاصیت ضد باکتریایی دارد و در از بین بردن باکتری‎هایی که باعث خارش می‌شوند، موثر است. مقداری آبلیمو را روی پوست سر ماساژ داده و سپس با آب و شامپو شست.
آب پیاز
آب پیاز خاصیت ضد باکتریایی دارد و آن را در طب سنتی، برای رفع شوره و خارش سر، موثر می دانند. آب پیاز را با کمک پنبه روی پوست سر بمالید و بعد از دقایقی، سر را با شامپو بشویید.
سرکه سیب
سرکه سیب PH پوست را کم کرده و در نتیجه خارش چوست سر متوقف می‌شود. در واقع اسید موجود در سرکه، باعث از بین رفتن باکتری‌های روی پوست سر شده و سلول‌های مرده پوست را نیز از بین می‌برد. به این منظور بعد از شستن سر، مقداری سرکه مخلوط با آب را روی سر اسپری کرده و بعد از مدت کوتاهی، سر را با شامپوی معمولی بشویید.
چه زمانی باید به پزشک متخصص مراجعه کرد
درمان خارش پوست سر بسته به علت آن متفاوت است. اگر هر یک از این علائم را تجربه می کنید و ناراحتی شدید دارید، با یک متخصص پوست مشورت کنید که می تواند به طور دقیق وضعیت شما را تشخیص دهد.
بسیاری از بیماری هایی که باعث خارش پوست سر می شوند را می توان در خانه و با داروهای بدون نسخه درمان کرد. با این حال، پسوریازیس پوست سر ممکن است به شامپوی دارویی یا داروی تجویزی نیاز داشته باشد. مبتلایان به درماتیت تماسی باید هر بار یک محصول حاوی آلرژن های رایج مانند عطر و مواد نگهدارنده را از برنامه روزانه خود حذف کنند تا زمانی که علائم بهبود یابد تا مقصر مشخص شود. شوره سر، درماتیت تماسی و آتوپیک و خشکی پوست سر را می توان با شامپوهای بدون نسخه و درمان های پوست سر درمان کرد.
نکات تخصصی برای پیشگیری از خارش
حفظ تعادل میکروبیوم اولین قدم برای دستیابی به پوست سر سالم است. اجتناب از مواد سولفات خشن در روتین شما عامل مهم دیگری برای جلوگیری از اختلال در میکروبیوم و تعادل رطوبت پوست سر است. اینها می توانند پوست سر را از بین ببرند و باعث خشکی و پوسته پوسته شدن پوست شوند یا باعث شوند که پوست سر بیش از حد سبوم تولید کند تا این خشکی جبران شود. سبوم بیش از حد و تجمع سلول های مرده پوست می تواند باعث شوره سر و سایر بیماری های پوست سر شود.
همچنین توصیه می شود از موادی که می توانند روی مو و پوست سر تجمع کنند مانند سیلیکون ها، کره های سنگین و روغن های سنگین اجتناب کنید. 
استفاده از برس شامپو همچنین می تواند به شل شدن انباشته شده و پوست مرده در حین پاکسازی کمک کند. نرم‌کننده‌ها را کاملاً از روی موها آبکشی کرده و پوست سر را ماساژ دهید تا مطمئن شوید که نرم‌کننده باقی نماند‌. 

 

۵
از ۵
۴ مشارکت کننده