منگوله پوستی یا اسکین تگ | درمان منگوله پوستی | دلایل ایجاد منگوله پوستی و فرق آن با زگیل

منگوله پوستی

منگوله پوستی یا اسکین تگ پوستی زائده های کوچکی هستند که شایع و بی ضرر هستند. با این حال، داشتن آنها و نگاه کردن به آنها می تواند غیر جذاب باشد. برچسب های پوستی معمولا در چین های پوستی مانند گردن، زیر بغل، کشاله ران و زیر سینه ها یافت می شوند.اکثر افراد دارای این زائده های پوستی هستند و به درمان منگوله پوستی فکر می کنند. اگر شما هم از داشتن این منگوله های ناخوشایند رنج می برید با ما همراه باشید دلایل ایجاد منگوله پوستی و فرق آن با زگیل و درمان منگوله پوستی را برایتان شرح دهیم.
منگوله پوستی یا اسکین تگ چیست؟
منگوله پوستی یا اسکین تگ که به عنوان پولیپ های فیبرواپیتلیال یا آکروکوردون نیز شناخته می شوند، زائده های غیر سرطانی و بدون درد روی پوست هستند. هم مردان و هم زنان می توانند آنها را داشته باشند. تقریباً 50 تا 60 درصد از بزرگسالان در طول زندگی خود دچار این عارضه پوستی می شوند. احتمال تشکیل منگوله پوستی بعد از 40 سالگی افزایش می یابد .
آنها می توانند در هر نقطه از بدن رشد کنند. با این حال، آنها معمولا در چین های پوست مانند گردن، زیر بغل، کشاله ران و زیر سینه ها یافت می شوند.
آنها اغلب در مناطق اصطکاک رخ می دهند. اندازه آنها به 5 میلی متر می رسد. در موارد نادر، آنها می توانند تا 1-2 سانتی متر رشد کنند.
منگوله پوستی در نوجوانان و کودکان به دلیل افزایش چاقی در دوران کودکی به طور فزاینده ای رایج می شود.
منگوله پوستی چگونه به نظر می رسد؟
منگوله پوستی توسط یک ساقه کوچک از پوست آویزان می شود. گرد و نرم است و معمولاً به رنگ پوست شما یا هیپرپیگمانته است. سطح منگوله پوستی ممکن است از نظر ظاهری صاف و نامنظم باشد. بیشتر منگوله پوستی یا فیبروم‌های نرم بدون درد هستند و عوارض جانبی ایجاد نمی‌کنند. در برخی موارد ممکن است به دلیل مالش به لباس یا جواهرات دچار زخم و خونریزی شوند.
منگوله پوستی کوچک تا 1 تا 2 میلی متر عرض و ارتفاع دارند. اندازه متوسط 5 میلی متر طول و 2 میلی متر عرض دارد. برچسب های پوستی بزرگ ممکن است کیسه مانند به نظر برسند. همچنین ممکن است خشکی پوست در ناحیه اطراف را تجربه کنید.
منگوله پوستی پوستی ممکن است به دلایل مختلفی مانند چاقی، دیابت، ژنتیک و غیره ایجاد شوند. 

 

درمان منگوله پوستی


چه چیزی باعث ایجاد منگوله پوستی می شود؟
اگرچه علت دقیق منگوله پوستی ناشناخته است، اما آنها با عوامل زیر مرتبط هستند:
سطوح غیر طبیعی کلسترول
دیابت نوع 2
بیماری قلب و عروقی
چاقی یا اضافه وزن
عوامل ژنتیکی
تحریک مکرر پوست
از دست دادن خاصیت ارتجاعی پوست
عدم تعادل هورمونی
مقاومت به انسولین یا دیابت نوع 2
عفونت ویروس پاپیلومای انسانی
همچنین، برخی از مطالعات، ویروس های خاصی را با منگوله پوستی مرتبط می کنند. بر اساس یک مطالعه در سال 2008، بین ویروس پاپیلومای انسانی و منگوله پوستی همبستگی وجود دارد .
مقاومت به انسولین نیز ممکن است یکی از دلایل ایجاد برچسب های پوستی باشد. یک مطالعه در سال 2010 ارتباط قوی بین مقاومت به انسولین و منگوله پوستی را تایید کرد.
افراد مبتلا به اختلالات ژنتیکی مانند سندرم (BHD) یا توبروس اسکلروزیس ممکن است مستعد ابتلا به منگوله پوستی باشند. در این موارد، منگوله پوستی اغلب به تعداد متعدد در اطراف گردن ظاهر می‌شوند.
فرق منگوله پوستی با زگیل
اسکین تگ و زگیل تناسلی، بیماری های پوستی هستند که بر روی پوست شما رشد می کنند در حالی که اسکین تگ ها فقط رشد بیش از حد پوست هستند و دردناک نیستند، زگیل ها عفونت پوستی هستند که می توانند در بخش های مختلف بدن رشد کنند. منگوله پوستی بی خطر و غیر مسری و غیرسرطانی هستند. اسکین تگ ها کوچک و با یک ساقه کوتاه و باریک به پوست متصل هستند در حالی که زگیل هاممکن است بزرگ باشند، مانند گل کلم، کوچک و یا صورتی به تنهایی و یا به شکل خوشه ها ظاهر شوند. منگوله پوستی هیچ‌گونه آزار و اذیتی ندارد اما زگیل با خارش پوست و درد همراه است و حتما باید درمان شوند چون احتمال انتقال آنها به سایر نواحی یا سایر افراد وجود دارد گاهی عدم درمان زگیل تناسلی، به سرطان منجر خواهد شد.
نحوه درمان منگوله پوستی
برای برداشتن منگوله پوستی پزشک ممکن است از روش های زیر استفاده کند:
کرایوتراپی، که شامل انجماد برچسب پوست با نیتروژن مایع است.
برداشتن جراحی با قیچی یا چاقوی جراحی.
سوزاندن برچسب پوست با انرژی الکتریکی با فرکانس بالا.
بستن، که شامل بستن آن با نخ جراحی برای قطع جریان خون است.
برخی از بیماران ممکن است نیاز به استفاده موضعی از یک بی حس کننده برای کاهش درد داشته باشند. زخم ریز ناشی از اکسیزیون به خودی خود بهبود می یابد.
درمان های خانگی برای از بین بردن منگوله پوستی
برداشتن برچسب های پوستی در خانه توصیه نمی شود زیرا خطر عفونت و آسیب را به همراه دارد. اما اگر متقاعد شده‌اید که می‌خواهید این توده‌های پوستی را در خانه از بین ببرید، چند درمان خانگی وجود دارد که می‌توانید امتحان کنید.
درمان‌های خانگی زیادی برای از بین بردن منگوله پوستی وجود دارد، اما تحقیقات آنها را تأیید نمی‌کند. بعضی از آنها ... هستند:

سرکه سیب
1. یک تکه پنبه را در سرکه سیب خیس کنید.
2. آن را روی برچسب پوست قرار دهید و آن را با باند محکم کنید. بگذارید 30 دقیقه روی آن بماند.
3. محل را با صابون ملایم و آب ولرم بشویید و خشک کنید.
4. این درمان را دو بار در روز دنبال کنید تا نتایج را ببینید.
ممکن است 2 تا 3 هفته طول بکشد تا لکه های پوستی با این دارو از بین بروند.

روغن درخت چای
1. ناحیه آسیب دیده را بشویید و مقداری روغن درخت چای را با یک سواب پنبه روی پوست بمالید.
2. یک باند روی آن را محکم کنید و بگذارید 10-15 دقیقه روی آن بماند.
3. بانداژ را بردارید و محل را با آب ولرم تمیز کنید.
ممکن است چند هفته طول بکشد تا  با این درمان از بین برود.

شیره سفید انجیر 
شیره انجیر به گفته متخصصان یکی از بهترین راه‌های درمان این خال‌ها می‌باشد. برای درمان با شیره انجیر باید از ساقه انجیر شیره آن را بگیرید و شیره بدست آمده را بر روی منگوله پوستی بمالید ممکن است کمی سوزش داشته باشد پس از مدتی منگوله پوستی سیاه شده و کنده می شود.
چگونه از بروز منگوله پوستی جلوگیری کنیم
از آنجایی که علت منگوله پوستی مشخص نیست، هیچ نکته پیشگیری خاصی وجود ندارد که بتوانید از آن جلوگیری کنید. با این حال، ممکن است برای پیشگیری از آنها از یک سبک زندگی سالم پیروی کنید. دکتر مایکل نیومن، جراح پلاستیک می‌گوید: «از آنجایی که منگوله پوستی در افراد دارای اضافه وزن یا چاق شایع‌تر است، کاهش وزن ممکن است به جلوگیری از رشد جدید کمک کند. از استفاده از  لباس ها و جواهراتی که خیلی تنگ هستند یا به پوست شما مالیده می شوند و اصطکاک ایجاد می کنند خودداری کنید.
چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟
به گفته دکتر نیومن، "اگر رنگ پوست تغییر کرد یا هر گونه ناراحتی را تجربه کردید، به پزشک مراجعه کنید."
منگوله پوستی ممکن است به دلیل مالش مکرر پوست، لباس یا جواهرات روی آنها باعث تحریک شوند. برای درک بهترین گزینه های حذف برچسب پوستی با پزشک خود مشورت کنید. حذف آنها از طریق روش های پزشکی بی خطر است. دکتر امیلی وود، متخصص پوست می گوید: «درمان های خانگی اغلب شامل بریدن ضایعات با قیچی کوچک است. درمان ضایعات پوستی خود می‌تواند برای بیماران اضطراب‌انگیز باشد، بنابراین توصیه می‌کنم به یک متخصص پوست مراجعه کنید تا تصمیم بگیرید کدام روش درمانی برای نوع پوست شما مناسب‌تر است.
برچسب پوستی یک ضایعه خوش خیم است. اما، گاهی اوقات، سایر بیماری های پوستی مانند زگیل و خال شبیه برچسب های پوستی هستند و برخی از آنها ممکن است سرطان پوست باشند. بنابراین، بهتر است برای جلوگیری از عوارض ناشی از این ضایعات پوستی، آن را توسط پزشک متخصص پوست معاینه کنید.

 

۵
از ۵
۶ مشارکت کننده