تاریخچه کامل رژ لب | داستان چگونگی پیدایش و تکامل رژ لب

تاریخچه کامل رژ لب 

تاریخچه کامل رژ لب و داستان چگونگی پیدایش و تکامل رژ لب بسیار جالب است .تاریخچه رژ لب به قرن ها قبل برمی گردد. اما ، فرمول های آن در طی سالها تغییر یافته است. آن‌ها به حدی تکامل یافته‌اند که اکنون می‌توانیم ظاهر خود را با توجه به رنگ‌ها و سایه‌های پوست شخصی‌سازی کنیم. برندهای مختلف برای به دست آوردن سایه ها و رنگدانه های عالی، مراحل مختلف پردازش را پشت سر گذاشته اند. برخلاف رژ لب‌های قدیمی، رژ لب‌های امروزی از میوه‌ها و طعم‌های مختلف، روغن‌ها و موارد دیگر برای آبرسانی، تغذیه و آماده‌سازی لب‌های شما استفاده می‌کنند. علاوه بر این، طیف گسترده ای از رنگ های رژ لب، از رژ لب رنگدانه قرمز غالب تا رژ لب با رنگ های خنثی در بازار موجود است. آنها همچنین به عنوان رژ لب مات یا رژ لب براق برای حفظ درخشندگی یا ترکیب با رنگ پوست عرضه می شوند. 
نقل قول های معروف که قدرت رژ لب را نشان می دهد
"اگر غمگین هستید، رژ لب بیشتری اضافه کنید و حمله کنید." - کانال کوکو.
"برای خود یک نوشیدنی بریز، مقداری رژ لب بزن و خودت را جمع کن." - الیزابت تیلور.
"زیبایی، از نظر من، این است که در پوست خود راحت باشید. با یک رژ لب قرمز ». - گوئینت پالترو.
تاریخچه کامل رژ لب 
در تمدن های باستان، آرایش یک نماد موقعیت بود و هم مردان و هم زنان به استفاده از لوازم آرایشی می پرداختند. علاوه بر زیبایی، آرایش جذابیت دارویی نیز داشت. سومری ها را می توان به عنوان اولین استفاده کنندگان رژ لب ها معرفی کرد. این رژها از مواد طبیعی مانند میوه ها، حنا، خاک رس و البته حشرات تهیه می شد. زنان بین النهرینی هم از جواهرات گرانبها آسیاب شده برای ایجاد رنگ و درخشندگی به لب های خود استفاده می کردند.
اما مصری ها اولین دوستداران واقعی رژ لب بودند. رنگ های چشمگیر مانند بنفش و مشکی در مصر باستان رایج بود. آنها رنگ را از منابع جالبی مانند رنگ کارمین که از حشرات کوچینی زمین گرفته می شد، می گرفتند. برخی کتاب‌ها نشان می‌دهند که کلئوپاترا شاهزاده خانم مصری از رژ لبی که از سوسک‌های کارمین و مورچه‌ها گرفته شده بود استفاده کرده بود. در واقع، رنگ کارمین که هنوز در رژ لب های مرغوب، و سایر محصولات استفاده می شود از همین سوسک‌های کارمین استفاده می شود. با این حال، مصری ها از مواد مضری مانند سرب و مخلوطی از برم، و ید استفاده می کردند که منجر به بیماری های جدی یا حتی مرگ می شد.

 

کلئوپاترا


متخصص زیبایی، سیمون د ولامینگ، واقعیت جالبی را فاش کرد: «افسانه‌ها می‌گویند که کلئوپاترا، ملکه مشهور مصر، به زیبایی چشمگیر شهرت داشت و یکی از زیبایی خاص او استفاده از رژ لب قرمز پررنگ بود. اما رژ لبی که او می زد فقط برای اهداف آرایشی نبود. اعتقاد بر این است که او آن را به عنوان راهی برای محافظت از لب های خود در برابر آب و هوای خشن بیابان می زد. این رژ لب از سوسک های کارمین له شده مخلوط با موم زنبور عسل و روغن ساخته شده بود که هم رنگ و هم یک لایه محافظ برای لب های او ایجاد می کرد. بنابراین نه تنها کلئوپاترا یک نماد مد بود، بلکه در مورد مراقبت از پوست نیز بسیار باهوش بود!»
در ژاپن نیز زنان از آرایش غلیظ و رژ لب های تیره برگرفته از قیر و موم زنبور عسل استفاده می کردند. فقط در امپراتوری یونان بود که استفاده از رژ لب با فحشا همراه بود و روسپی ها طبق قانون موظف به استفاده از رژ لب های تیره بودند.
رنگ های لب سنتی ژاپنی به نام کوماچی بنی شناخته می شد و از گلرنگ قرمز (بنیبانا) که در منطقه یاماگاتا رشد می کرد تهیه می شد.

 

مخترع رژلب


9 سال پس از میلاد مسیح، یک دانشمند عرب، ابولکاسیس، رژ لب جامد را اختراع کرد. او در ابتدا یک استوک برای استفاده از عطر درست کرد که می‌ شدآن را در قالب فشرده کرد. او همین روش را با رنگ ها امتحان کرد و رژ لب جامد را اختراع کرد.
با ظهور مسیحیت و اعتقادات پیوریتان، کلیسا استفاده از رژ لب یا هر گونه آرایش را محکوم کرد. لب های قرمز با پرستش شیطان مرتبط بود و زنانی که رژ لب می زدند به جادوگری مشکوک بودند. به غیر از روسپی ها، هیچ زنی که به خود احترام می گذاشت لب های رنگی نداشت. بالم لب اما محبوب و قابل قبول بود. بنابراین زنان مخفیانه به مرهم رنگ می‌افزایند یا برای قرمزتر نشان دادن لب‌ها به نیشگون گرفتن، گاز گرفتن یا مالیدن لب‌ها با مواد مختلف متوسل می‌شدند.
رژ لب در زمان سلطنت ملکه الیزابت در انگلستان دوباره ظاهر شد. او پوست سفید کم رنگ و لب های قرمز را محبوب کرد، اما فقط برای خانم های نجیب یا بازیگران و هنرپیشه هایی که روی صحنه ظاهر می شدند محدود بود. تا حدود سه قرن پس از آن، رژ لب در دسترس بازیگران و فاحشه ها باقی ماند.
1884 میلادی
یک برند فرانسوی عطر به نام Guerlain به اولین شرکت تجاری تولید رژ لب تبدیل شد. رژ لب آنها با پیه آهو، موم زنبور عسل و روغن کرچک درست می شد که در کاغذ ابریشم پیچیده می شد. رژ لب مایع "Liquid Bloom of Rose" نیز توسط Guerlain معرفی شد.
به گفته ولامینگ، «در طول دهه 1800، آرایش کردن به طور کلی برای زنان در جامعه غربی نامناسب تلقی می شد و به ویژه رژ لب به عنوان نشانه ای از شخصیت پایین اخلاقی تلقی می شد. با این حال، این باعث نشد که برخی از زنان راه های خلاقانه ای برای زدن رنگ لب مورد علاقه خود پیدا نکنند. یکی از ترفندهای رایج این بود که لب‌هایشان را با ترکیبی از کوشینال (رنگ قرمزی که از حشرات به دست می‌آید) و موم یا روغن رنگ می‌کردند و سپس روی آن را با یک مومیایی شفاف یا پماد می‌پوشانند. این یک رنگ ظریف ایجاد می کرد که طبیعی به نظر می رسید.

 

اولین رژ لب


تاریخچه رژ لب در دهه 1920
در سال 1920، رژ لب جایگاهی دائمی در زندگی روزمره زنان پیدا کرد. در سال 1923، جیمز بروس میسون جونیور لوله رژ لب چرخشی را ساخت و رژ لب مدرنی را که امروز می شناسیم را به ما داد. آنها نمادهای مد روز، ستارگان سینمای دوران صامت بودند و مردم لب های تیره را بازسازی کردند که روند رژ لب را دوباره راه اندازی کرد. آلویی، بادمجانی، گیلاسی، قرمز تیره و قهوه‌ای رنگ‌هایی بودند که در این دوران بیشتر مورد توجه بودند. مجلات به تبلیغات رژ لب پرداختند و زنان را به زدن رنگ های شیک تشویق کردند و زنان با جدیت از آن پیروی کردند.

 

شابلون لب


شابلون لب در سال 1920 به بخشی از تاریخ رژ لب تبدیل شد
هلنا روبنشتاین اپلیکاتور رژ لب کمان کوپید را اختراع کرد که قول می داد شکل دلخواه را به لب ها بدهد. زنان همچنین از شابلون ها برای رسیدن به شکل کمان کوپیدی مورد نظر لب ها استفاده می کردند.
همچنین در دهه 1920 بود که اولین موج فمینیسم شکل گرفت و زنان خواستار حقوق بیشتری از جمله حق رای شدند. رژ لب در آن زمان در واقع نمادی از فمینیسم به حساب می آمد.
همچنین در این دوران بود که شیمیدان فرانسوی پل بودرکرو رژ لب روژ بایزر را اختراع کرد که قرار بود پاک نشود، اما به سرعت از قفسه ها خارج شد زیرا زنان برای رهایی از آن مشکل داشتند. شرکت هایی مانند Chanel، Guerlain، Elizabeth Arden و Estée Lauder شروع به ورود به صنعت رژ لب کردند.
تاریخچه رژ لب در دهه 1930
عشق به رژ لب با افسردگی این دوره از بین نرفت. یک نظرسنجی نشان داد که 50٪ از دختران نوجوان بر سر رژ لب با والدین خود دعوا می کردند . در این دوران مکس فاکتور شروع به فروش برق لب کرد و به موفقیت بزرگی دست یافت زیرا رژ لب براق قبلی فقط برای هنرپیشه های هالیوود اختصاص داشت. رژ لب برای زنان در این عصر یک کالای لوکس مقرون به صرفه بود. آلویی پررنگ و بورگوندی از رنگ های ترجیح داده شده در این دوران بودند.

 

زنان در دهه 1940


تاریخچه رنگ رژ لب در دهه 1940
با پشت سر گذاشتن خطرات جنگ جهانی دوم، زنان در دهه 1940 به مشاغل سخت با مردان در مرزهای جنگ پرداختند. تمام مواد کمیاب بود و در مورد رژلب ها، لوله های فلزی به طور موقت با قاب های پلاستیکی و کاغذی جایگزین شدند. به دلیل کمبود مواد، آرایش در این دوره خلاقانه و شاداب بود. زنان در واقع تشویق به زدن قرمزترین رژ لب‌ها برای تقویت روحیه در دوران تلخ جنگ شدند. Besame’s American Beauty یکی از محبوب ترین رنگ های قرمز بود.

 

تاریخچه رژ لب


تاریخچه رژ لب در دهه 1950
این دوره ای بود که نمادهای پر زرق و برق هالیوود مانند گریس کلی، مرلین مونرو، آدری هپبورن و الیزابت تیلور ترندهای رژ لب را در سرتاسر جهان رقم زدند. خانم‌ها می‌خواستند شبیه بازیگران زن هالیوودی مورد علاقه‌شان به نظر برسند و رژ لب محبوب‌تر از همیشه بود. لب های قرمز پررنگ به ویژه توسط مرلین مونرو و الیزابت تیلور محبوبیت یافتند و زنان در دهه 1950 این روند را پذیرفتند. Envious از استی لادر یکی از رنگهای محبوب بود. یک نظرسنجی در دهه 1950 ادعا کرد که 60 درصد از دختران نوجوان از رژ لب استفاده می کنند.

 

ملکه الیزابت دوم


ملکه الیزابت دوم در سال 1952 رژ لب خود را ساخت
در سال 1952، ملکه الیزابت دوم در طول تاجگذاری خود رنگ خود را ایجاد کرد. این رنگ توسط برند رژ لب مورد علاقه ملکه، کلارینز ساخته شده بود و به آن "The Balmoral" می گفتند.این رنگ با لباس تاجگذاری او مطابقت داشت.
همچنین در این دوره بود که هیزل بیشاپ با موفقیت یک رژ لب «ضد بوسه» ارائه کرد. سپس، «Revlon» با طیف وسیعی از رژلب‌های ضد آب و ماندگاری خاص خود آمد و سپس جنگ برندهای رژ لب آغاز شد.
دهه 1960-1970
رژ لب از هنر الهام می گرفت و انواع رنگ ها به صحنه مد آمد. در سال 1973 بانی بل "Lip Smackers" را معرفی کرد که رژ لبی طعم دار بود. آنها فوراً در میان جوان ترها محبوب شدند. رژ لب مومیایی گل رز Aerin's Pretty و مرجانی و نارنجی Maybelline برخی از رنگ های نمادین آن دوران بودند.

 

رژ لب


تاریخچه رژ لب در دهه 1980
رژ لب‌ها در دهه 1980، پر درخشش و براق بود. تطبیق رنگ لب با لباس رایج و مد روز بود. لب‌های صورتی برای مهمانی و رقص آن دوران، ترند شدند. لب های گوت هم در بین برخی از اقشار محبوب بودند.

 

رژ لب در دهه 1990


تاریخچه رژ لب در دهه 1990
این دوران آرایش ساده بود. مردم بیشتر در مورد محیط زیست آگاه می شدند و تقاضا برای رژلب های طبیعی و بدون مواد شیمیایی افزایش می یافت. خالکوبی و رنگ نیمه دائمی روی لب رواج پیدا کرد. اما از دهه 90 به عنوان دوران خط لب یاد می شود. در این دوران خط لب های تیره با رژ لب روشن تر، محبوب و برندهایی مانند Mac و Urban Decay وارد صحنه شدند.
تاریخچه رژ لب از سال 2000 به بعد
دهه 2000 همه چیز درباره بریتنی اسپیرز، کریستینا آگیلرا و پاریس هیلتون بود. براق بود و برق لب بار دیگر مورد علاقه بود.
در حال حاضر، تنوع رنگ و فرمول رژ لب های موجود، ، ذهن را شگفت زده می کند. روند بازاریابی رژ لب نیز در طول سال ها تغییر کرده است و مشتریان بیشتری به رژ لب های پایدار و ارگانیک متوسل می شوند. طبق یک نظرسنجی، زنان در ایالات متحده به طور متوسط بیش از 3500 دلار در طول زندگی خود برای رژ لب خرج می کنند. در سال‌های اخیر، کایلی جنر، با راه‌اندازی خط رژ لب‌های خود نقطه عطف دیگری در تاریخ رژ لب‌ها رقم زد.رژ لب از نود گرفته تا صورتی و زرد یا سبز، واقعاً به نمادی از ابراز وجود تبدیل شده است.

 

رنگ های رژ لب


رژ لب در طول اعصار
هیچ کس نمی تواند قدرت یک رژ لب خوب و توانایی آن در بالا بردن ظاهر شما را در عرض چند دقیقه دست کم بگیرد. رژ لب اکنون وسیله است که هر خانمی باید داشته باشد. با گذشت زمان، رژ لب ها واقعاً دستخوش تحول عظیمی شده اند. تولید کنندگان طیف گسترده ای از رنگ های رژ لب را به ما عرضه کرده اند. این محصولات همچنین در بافت‌ها، پوشش‌ها و شکل‌های مختلف موجود هستند که نیازهای منحصر به فرد ما را برآورده می‌کنند. ما مطمئن هستیم که دفعه بعد که به رژ لب در کیف خود نگاه می کنید، قطعا به سفر و تکامل شگفت انگیز آن فکر خواهید کرد.

 

۵
از ۵
۷ مشارکت کننده